כפפות בברית המילה

 ישנו נושא המטריד הורים רבים.שימוש בכפפות בברית !!!

שאלה : האם ד"ר גונן משתמש בכפפות בזמן ביצוע הברית?

תשובה : לשימוש בכפפות ישנו יתרונות וחסרונות, לפני קבלת החלטה מושכלת כדאי לדעת אותן.

למתן תשובה מפורטת לשאלה זו אקדים הקדמה קצרה.

באופן כללי ניתן לחלק את הפעולות הניתוחיות לשני סוגים:

  • א. ניתוחים סטריליים כגון ניתוחי בטן מוזמנים, ניתוח קיסרי, כלי דם וכו'.
  • ב. ניתוחים שאינם סטריליים מלכתחילה כגון ניתוחי טחורים, פתיחת אבצסים, ניתוחים דחופים של מערכת  העיכול ללא הכנה של המעי וכו'.

גם "ניתוח" ברית המילה הוא ניתוח שאיננו סטרילי שכן אצל התינוק הנורמאלי יש מצב הנקרא פימוזיס שמשמעותו שהפתח בערלה דרכו יוצא השתן הוא צר מכדי לאפשר לרופא / מוהל לנקות את ההפרשות שהצטברו בין העטרה לערלה במהלך חדשי ההריון. עבודות מחקר רבות מוכיחות כי בהפרשות אלה קיים מצבור גדול של חיידקים.

בנוסף, איזור הטיטול גם הוא חשוף לזיהומים רבים עקב הפרשותיו של התינוק (צואה) 4-8 פעמים ביממה. מכל האמור לעיל ברור כי ענין הסטריליות בברית המילה חשוב ביותר ועל כן הכלים בהם משתמש הרופא / מוהל חייבים להיות סטריליים (חד פעמיים או מעוקרים), ידיו חייבות להיות שטופות היטב ומחוטאות באלכוהול.

והמלצות הטיפול חייבות לכלול: שטיפות רבות ביום של איזור הברית בכל החלפת חיתול במשך כ-10 ימים עד להחלמה סופית של הפצע.

הקדמה נוספת

בתהליך הכירורגי של כריתת הערלה, מיד לאחר חיתוך העור העליון מתגלה מתחתיו "עור הפריעה" שהיא שכבת עור עדינה נוספת המכסה את העטרה. כאשר הברית מתבצעת על פי ההלכה תופס המוהל את עור הפריעה  בשוליו בקצה צפורניו (הנקיות ומחוטאות באלכוהול 70%) ומפשיל אותו לכיוון גוף התינוק לחשיפה שלמה של העטרה, פעולה זו נקראת "פריעה". ויש חיוב הלכתי לבצע אותה.כמו גם לקבלת תוצאה אסטטית מושלמת.

פעולת הפריעה איננה ניתנת לביצוע תוך שימוש בכפפות.

החלופה לביצוע פעולה זו עם כפפות היא ע"י מכשור כירורגי שעלול להשאיר סימן "טביעת אצבעות" על עור הפין לתמיד, דבר שעלול לכער את התוצאה סופית לטווח הארוך.

ביצוע בארץ של כ-70,000 בריתות לשנה על ידי מוהלים שונים, ברמות ידע שונות, עם קרוב ל אפס (0%) !!! סיבוכים וזיהומים ולאורך אלפי שנים בשיטה זו, מוכיח כי השיטה נכונה ו"עובדת" היטב.גם לנו במרכז הבריתות בכל עשרות אלפי הבריתות שקיימנו היו אפס זיהומים שהצריכו טיפול מיוחד.

אני ממליץ מאד להמשיך בשיטה בה נקטנו עד היום. אך אם תבקשו כפפות…..תקבלו.